środa, 23 marca 2016

Ford TF-c

Z podziękowaniem dla Andrzeja.


Ford Tf-c był pierwszym samochodem pancernym skonstruowanym i zbudowanym w Polsce, przez inż. Tadeusza Tańskiego. Nadwozie pancerne zabudowane na podwoziu lekkiego samochodu Ford T zbudowano z poniemieckich tarcz okopowych pozostawionych w Modlinie.
Samochody te były szybkie, zwrotne i dzięki małej masie mogły przekraczać nawet słabe mosty; w swoim okresie były bardzo udane. Z uwagi na wymiary stanowiły bardzo mały cel(współczesne sobie sowieckie samochody pancerne np. Austin-Putiłow były blisko dwukrotnie większe).
Od razu po zbudowaniu skierowano je na front, gdzie cieszyły się dużym uznaniem i wykazywały wysoką skuteczność.
Uzbrojenie stanowił chłodzony wodą karabin maszynowy Maxim 7,92 mm z 1250 nabojami w obrotowej wieży. Grubość pancerza wynosila 8mm(boki) i 3.mm(góra), chronił przed przeciwpancernymi pociskami karabinowymi powyżej 300 m, przed zwykłymi z każdego dystansu.
Typowa konstrukcja samochodu osobowego Ford, tylko lekko wzmocniona w Polsce. Koła drewniane 50x3,5”, opony wypełnione porowatą masą antyprzestrzelinową(„gusmatyki”). Silnik benzynowy czterocylindrowy o mocy 22,5 KM chłodzony wodą, rozruch za pomocą korby; skrzynia biegów z  dwoma przełożeniami do przodu i jednym do tyłu, napędzana tylna oś.

Załoga dwuosobowa.

Skala 1/72


2 komentarze:

  1. Szkoda , że zaniechano rozwoju .Inż.Tański już po zakończeniu działań bojowych zaproponował wersję rozwojową tj.powiększony pojazd z większą , okrągłą wieżą .Rysunki w sieci . Model fajny . Okres historyczny wyjątkowo mi bliski:)!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję, wiem o tym. Niestety, po zakończeniu działań wojennych z koncepcji zrezygnowano.
    Cieszę się z sympatii do epoki...

    OdpowiedzUsuń