poniedziałek, 6 stycznia 2020

Ropucha

Małe, brzydkie i śliczne.



Ropucha a właściwie Obiekt 279 (Объект 279), czyli radziecki eksperymentalny czołg ciężki zbudowany w 1959 roku.

Prace nad pojazdem prowadzono w Zakładach imienia Kirowa w latach 1957 do 1959 . Wóz był potężnie uzbrojony w armatę 130 mm i wkm 14.5 mm .Charakteryzował się on piękną , opływową sylwetką i podwójnymi gąsienicami , które miały ułatwiać pokonywanie terenu, co nie do końca sprawdziło się w praktyce.

Niestety wóz okazał się cięższy niż nośność mostów w ZSSR a podwójne gąsienice trudne w codziennej eksploatacji .Dodatkowo Nikita Chruszczow , który był zafascynowany techniką rakietową zabronił budowy pojazdów o masie większej niż 36 ton. Okazało się to gwoździem do trumny dla tego pojazdu . 

Nigdy nie lubiłam poprawnych politycznie i grzecznych modeli, więc - dzięki Bogdanowi, który mnie perfekcyjnie podpuścił - zadałam sobie pytanie: Co by było, jakby wóz został jednak przyjęty do uzbrojenia ? Szybciutko dodałam dwa do dwóch i wyszło mi coś takiego: 

Warszawa, rok 1966. Przygotowania do parady z okazji 1000 lecia Państwa Polskiego. Do parady również przygotowuje się 24 batalion czołgów ciężkich uzbrojony w nasze obiekty 279, które zapewne nazywałby się T- 15, czy jakoś tak. Ropuchą nazwał je ktoś niezidentyfikowany, kto uważnie spojrzał na niego od tyłu . I tyle mojej opowieści. Miłego oglądania :)  

Takom, skala 1/72.














 

1 komentarz: