wtorek, 2 stycznia 2024

Chorąży Ziemi Kaliskiej

 Od Roberta. Dziękuję. 


„(...) Siódmą była chorągiew Ziemi Kaliskiej, mająca za herb głowę tura na szachownicy, ozdobioną królewską koroną. Z nozdrzy tura zwisało kółko (...)” Herb opisany przez Długosza był historycznym godłem Wielkopolski. Jednak w późnym średniowieczu zasięg jego użycia ograniczony został jedynie do Ziemi Kaliskiej, podczas gdy godłem Wielkopolski stał się biały orzeł bez korony, w polu czerwonym. Chorąży nosi na tarczy herb Belina. Ród Belina posiadał ziemie w Wielkopolsce, w okolicach Kalisza.

Z początkiem nowego roku ruszam z nowym projektem, przedstawiającym chorągwie polskie pod Grunwaldem. O ile banderie krzyżackie poszczycić mogą się pierwszorzędnym opracowaniem w Bandria Prutenorum, o tyle polskie weksylia poza opisami (już u Długosza) nie miały tego szczęścia i ich wyglądu możemy się dziś tylko domyślać. Próbę ich zobrazowania podjął swego czasu Szymon Kobyliński w miniaturze wydawniczej „Chorągwie grunwaldzkich zwycięzców”. Kolejnym opracowaniem była pozycja „Banderia apud Grunwald” z ilustracjami Andrzeja Kleina. Zarówno jedno jak i drugie opracowanie posiada w mojej opinii ogromną wartość i zajmuje honorowe miejsce na mojej półce z książkami. To właśnie drugi z wymienionych tytułów był dla mnie inspiracją do rozpoczęcia prac nad poniższym projektem. Z niego też pochodzić będą opisy figur. Przegląd polskich chorągwi rozpoczyna siódma, oby szczęśliwa, z wymienionych przez Długosza. Na ile kolejnych starczy mi sił i cierpliwości, czas pokaże. Trzymajcie kciuki.

Figurę wystawiam na sprzedaż.







1 komentarz:

  1. JAK ZWYKLE ŚLICZNOŚCI !!!!! KCIUKI TRZYMAM !!!!!

    OdpowiedzUsuń