piątek, 29 grudnia 2023

Półkozic

 Od Roberta. Dziękuję. 

Zawarłem ostatnio umowę.

Przedmiotem umowy był konkretny, indywidualny, oznaczony, obiektywnie osiągalny i pewny rezultat w postaci: autorskiego wykonania tarczy gotyckiej z wymalowanym herbem Półkozic.

I nie o byle jaką tarczę chodziło a o puklerz samego Marcina z Wrocimowic, noszącego w bitwie grunwaldzkiej wielką chorągiew krakowską. Umową zawarłem z Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka w Wieliczce. A to na okoliczność przygotowywanej w owym muzeum ekspozycji, której elementem będzie postać chorążego w zbroi i barwach własnych.

Przejrzałem herbarze i inne źródła zawierające wizerunek żądanego herbu i załamałem ręce. Wszystkie one bowiem charakteryzowały się, tu zacytuję Marię Czubaszek, urodą nienachalną. A tarcza miał być ŁADNA. Szukałem więc dalej w ikonografii średniowiecznej aż natrafiłem na obraz oślej główki wdzięcznej a i trochę zadziornej. Tegom chciał, rzekłem i zabrałem się za malowanie. Jak mi to szło, podpatrzeć możecie sami. Gotowa tarcza jest już w drodze do Wieliczki. A ja obiecuję pokazać zdjęcia całej postaci, jak tylko sam je dostanę.
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz