Ford Tf-c był pierwszym samochodem pancernym
skonstruowanym i zbudowanym w Polsce, przez inż. Tadeusza Tańskiego.
Nadwozie pancerne zabudowane na podwoziu lekkiego samochodu Ford T
zbudowano z poniemieckich tarcz okopowych pozostawionych
w Modlinie.
Samochody te były szybkie, zwrotne i dzięki małej
masie mogły przekraczać nawet słabe mosty; w swoim okresie były bardzo
udane. Z uwagi na wymiary stanowiły bardzo mały cel(współczesne sobie
sowieckie samochody pancerne np. Austin-Putiłow
były blisko dwukrotnie większe).
Od razu po zbudowaniu skierowano je na front, gdzie cieszyły się dużym uznaniem i wykazywały wysoką skuteczność.
Uzbrojenie stanowił chłodzony wodą karabin
maszynowy Maxim 7,92 mm z 1250 nabojami w obrotowej wieży. Grubość
pancerza wynosila 8mm(boki) i 3.mm(góra), chronił przed
przeciwpancernymi pociskami karabinowymi powyżej 300 m, przed zwykłymi
z każdego dystansu.
Typowa konstrukcja samochodu osobowego Ford, tylko
lekko wzmocniona w Polsce. Koła drewniane 50x3,5”, opony wypełnione
porowatą masą antyprzestrzelinową(„gusmatyki”). Silnik benzynowy
czterocylindrowy o mocy 22,5 KM chłodzony wodą, rozruch
za pomocą korby; skrzynia biegów z dwoma przełożeniami do przodu i
jednym do tyłu, napędzana tylna oś.
Załoga dwuosobowa.
Skala 1/72
Szkoda , że zaniechano rozwoju .Inż.Tański już po zakończeniu działań bojowych zaproponował wersję rozwojową tj.powiększony pojazd z większą , okrągłą wieżą .Rysunki w sieci . Model fajny . Okres historyczny wyjątkowo mi bliski:)!!!!!
OdpowiedzUsuńDziękuję, wiem o tym. Niestety, po zakończeniu działań wojennych z koncepcji zrezygnowano.
OdpowiedzUsuńCieszę się z sympatii do epoki...