piątek, 13 maja 2022

Trasy Rowerowe 2021 - Miejsca dalekie i bliskie - I miejsce


 Od Victoriusa. Dziękuję!



W zeszłym roku wybraliście kilka ciekawych miejsc w ramach konkursu: Miejsca dalekie i bliskie. I miejsce zajęło zdjęcie nr 2:
Bierutów , miasto w powiecie oleśnickim, Kościół Rzymskokatolicki pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej.


Pierwszy wyjazd, jeszcze ciepłą jesienią, nie doszedł do skutku. Gdy nastąpił moment wyjazdu na 7 km przebiłem oponę (zdarza się), dopompowałem i wróciłem do domu - limit czasu przeznaczony na wyprawę - wykorzystałem na naprawę.


Drugi wyjazd nastąpił gdy jesień zawitała już na dobre.
Pogoda była wspaniała, ruszyłem w drogę. Zaplanowałem trochę bogatszą podróż - tak aby przedstawić Wam wystarczający raport z podróży.










Po pierwszym popasie wjechałem na Specjalny Obszar Siedlisk - Natura 2000 Bierutów.







Tak dojechałem do Krzyża Pokutnego który znajduje się niedaleko Kijowic. Krzyż powstał w XIV wieku i jest wiele hipotez dotyczących jego powstania.










Przemieszczając się do Bierutowa minąłem Starą Bożnicę - synagogę - na temat której nic nie udało mi się ustalić, oraz Wilcze Doły. Obecnie miejsce spotkań plenerowych miłośników %.






W samym Bierutowie (wjechałem od strony Oleśnicy) w pierwszej kolejności zatrzymałem się przy ruinach protestanckiego Kościoła Świętej Trójcy. Według źródeł stał jeszcze do 1946 roku. W zdemolowanym kościele ostatecznie dach zapadł się 1960 - i od tamtej pory stoją takie ruiny. Kościół został zdemolowany przez przodków orków grasujących w Ukrainie.








Rynek
Dość nietypowy. Zdemolowana w 1945 (zniszczona kopuła) wieża, jedyna pozostałość po rynku mocno doświadczonym przez historię (wojny husyckie, seria pożarów w XVII i XVIII wieku) . Generalnie Bierutów sprawia wrażenie "zmęczonego" i doświadczonego miasta, zwłaszcza na końcówce II wojny światowej gdzie od stycznia 1945 stacjonowały tu jednostki 3 Armii Pancernej Gwardii Armii - przodków obecnych orków.

















Teraz główny punkt programu - Kościół Rzymskokatolicki pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Zbudowany jako kościół katolicki, potem ewangelicki. Zbudowany w XIV wieku w miejscu drewnianej świątyni. Odbudowywany trzykrotnie po pożarach w XVII i XVIII wieku. Zdemolowany przez wspomnianych orków w 1945. Musiał być to w znacznym stopniu skoro do lat 70-tych pełnił rolę magazynu. Przejęty przez parafię rzymskokatolicką w 1981 od tamtej pory systematycznie odbudowywany.


















W rynku ostatni popas i droga powrotne. Uznałem że pojadę w stronę słońca , przez las czerwonym szlakiem (Bierutów-Biskupice Oławskie).
Spokojnie wróciłem do domu bogatszy o nowe doświadczenia i zadowolony z udanej wycieczki.















Dzięki za przyjęcie na bloga siostra.
Życzę miłego oglądania.

1 komentarz:

  1. " Uznałem że pojadę w stronę słońca" - każdy klasyczny bohater zawsze odjeżdżał w stronę słońca ;) ! Fajny fotoreportaż a kościółek istne cudo !

    OdpowiedzUsuń