sobota, 2 marca 2024

Inbox - MiniArt - Refugees: Musician Family - skala 1/35

 Takie trochę smutne.

Nie jestem z pokolenia, które by doświadczyło uchodźstwa. Ja tylko miałam prababcię, która opowiadała o swoim uciekaniu w czasie wojny - przed Niemcami i przed ruskimi. Nic szczególnie złego w tych ucieczkach jej nie spotkało, wracała dość szybko do nieokradzionego, niezburzonego domu, nikt nie ucierpiał, nawet pies się ostatecznie odnalazł żywy i zdrowy. Ale pamiętam, że w tych jej opowieściach wybrzmiewało coś strasznie bezradnego, jakaś taka beznadzieja i rozpacz. Że niezależnie, jak człowiek się stara i dba, to i tak zawsze w końcu przylezą jakieś żołdaki i trzeba będzie uciekać. 

Co zabiera ze sobą uciekający w ten sposób człowiek? Babcia uciekając przed ruskimi zabrała krzesło. I modlitewnik. Przypadkowy jakiś przedmiot schwycony w panicznym zamieszaniu. Potem z tym krzesłem wracała do domu. No tak, ona miała szczęście, wszyscy przeżyli. 

Ukraiński MiniArt wypuszcza ostatnio cały cykl uchodźców. Datowany (i wyglądający) na lata 30.-40. XX wieku, ale - czy tylko dla mnie? - gdzieś w podtekście przebija tam rok 2022. Te wszystkie babuszki z kotami pod kurtką, te kobiety dźwigające na plecach kulawego starego psa. Albo ta rodzina muzyków, współczesna zupełnie, ukraińska - jedno z małżeństwa zabrało swój instrument, bo to było coś niedużego, nie pomnę już, skrzypce, może flet? - drugie targało walizkę i kota, swojego fortepianu czy harfy uratować nie zdołało. Dotarli bezpiecznie do Polski, dobrzy ludzie pożyczyli czy podarowali fortepian, znalazła się praca w jakiejś orkiestrze. I kot też doszedł do siebie. 

W tym zestawie dostajemy dwoje ludzi, może też małżeństwo, i załadowane na dziecięcy wózek klamoty. Mężczyzna ma stary plecak, a w rękach wypchaną walizę i futerał ze skrzypcami albo altówką. Kobieta spakowała kilka obrazów. Ale czemu w dziecięcy wózek? Co tam się stało, że w wózek?

Ja sobie jeszcze na własną rękę dołożę do tej scenki kota bądź psa. 

Tylna strona pudełka:



Ramki:



Mężczyzna:



Kobieta:



Ramka z wózkiem:


Ramka z ramami obrazów:


Ramka z bagażami:


Wielka ramka z instrumentami. Do wykorzystania ten futerał, reszta zostanie. 


A tak w ogóle, to dostałam ten zestaw w prezencie od Shidleya. Dziękuję!


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz