czwartek, 9 lutego 2023

Henryk III Biały

 Od Roberta. Kolejny książę śląski.

Dziękuję. 

Czasem jest tak, że samemu trzeba zrobić figurę, którą chce się mieć. No, może nie zrobić a skomponować z elementów wyciągniętych z różnych pudełek. Po przymiarce, gdy efekt okazuje się zadawalający, zaczyna się przycinanie, dorabianie, szlifowanie i dopasowywanie elementów. Wreszcie malowanie. 

Henryka wrocławskiego wymyśliłem sobie w takiej oto pozie. Pozbierałem części, głównie z FireForge Games i Conquest Games. Złożyłem wstępnie i zadowolony z tego co wyszło, zabrałem się za rzeźbienie. Postać księcia należało podnieść w dosiadzie, bo raz, że siedziałby za niosko, dwa koń okazał się za szeroki. Siodło, a dokładnie łęki przedni i tylny zrobiłem od zera. Poprawiłem koński łeb. Jeździec otrzymał dodatkowe kręgi szyjne, oceniam że jakieś dwa. Obróbce poddano także obydwie ręce. Listę zamyka płachta proporca doklejona do drzewca. 


I oto jest, Henryk III Biały, którego sławny minnesinger niemiecki,Tannhäuser, opisał jako księcia pełnego łagodności. Chyba tylko dla poetów. Potrafił bowiem Henryk poskromić starszego brata, którym był nie kto inny jak Bolesław zwany Rogatką. Najpierw wymógł dopuszczenie do współrządów, potem uwięził i przegonił z wrocławskiej części Śląska. Wojował potem i z braćmi i z sąsiadami. Gospodarował w swojej dzielnicy niezgorzej, lokował wiele miast a Wrocław i znajdujący się na Ostrowie Tumskim zamek, otoczył murami. Politycznie zwrócił się w stronę Pragi co po latach zaowocowało Przemyślidem na tronie krakowskim a lata później zhołdowaniem Śląska Czechom. Był ojcem Henryka IV Probusa.












1 komentarz:

  1. Zawsze czekam na kolejne książątko i zawsze obiecuję sobie , że przy następnym to ja się popisze i napisze coś więcej .Pojawia się następna praca, otwieram narząd mowy i wychodzi mi jak zwykle jedno , wielkie : ŁAAAŁ !!!

    OdpowiedzUsuń