Jeden z najpopularniejszych samolotów wielozadaniowych drugiej
wojny światowej, Fieseler Fi 156"Storch" powstał w 1936 r nz zamówienie
Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy na samolot obserwacyjny o właściwościach
krótkiego startu i lądowania. Już przed wybuchem wojny stał się na tyle
popularny, że kilkadziesiąt sztuk wyeksportowano do różnych krajów
europejskich. W trakcie wojny "Storch" towarzyszył działaniom wojsk
niemieckich na wszystkich frontach. Do 1945 r0ku wyprodukowano blisko
2900 sztuk wszystkich wersji, jeszcze po wojnie Storchy używano w kilku
krajach.
Był to dwu-(trzy)miejscowy jednosilnikowy górnopłat ze stałym
podwoziem, o mocy silnika 240 KM, śmigło drewniane dwułopatowe o stałym
skoku, mógł być uzbrojony w karabin maszynowy MG 15 kalibru 7,9 mm.
Przedstawiony model pokazuje jeden z najbardziej znanych samolotów
Fi-156 C3, maszynę dyspozycyjną feldmarszałka Erwina Rommla z Afryki
Północnej z lata 1942 r.
Podobna maszyna była też przez pewien czas eksploatowana w Polskich
Siłach Zbrojnych, w 9 Samodzielnej Eskadrze Łącznikowej na lotnisku
warszawskim.
Model samolotu w skali 1:72 opracowała firma "Pantera" z Poznania.
W Polsce niejedna taka maszyna była używana. Było ich nawet kilkadziesiąt (w tym sanitarnych), ale w ramach "bratniej pomocy" przekazano je "greckim rewolucjonistom" (próba komunistycznego przewrotu 1945-49). W ten sposób nikt nie mógł wyśledzić pochodzenia dostaw, bo sprzęt był niemiecki.
OdpowiedzUsuń