Stareńki model w skali 1/72, ze zużytych form itd. A jednak dało radę zrobić z niego porządny, ładny samolot.
Na konkurs ogłoszony przez LOPP (Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej)
w 1931 roku inż. Stanisław Wigura opracował projekt samolotu szkolnego.
Zaplanował go w układzie górnopłata z płatem lekko skośnym, by ułatwić wsiadanie
do przedniej kabiny. Po uzyskaniu akceptacji przez LOPP i lotnictwo wojskowe
wspólnie ze Stanisławem Rogalskim i Jerzym Drzewieckim w 1932 przedstawili
projekt szczegółowy, pod nazwą RWD 8. Zbudowany w Doświadczalnych Warsztatach
Lotniczych samolot okazał się bardzo udany, stateczny, sterowny i prawidłowy w
pilotażu; lotnictwo wojskowe przyjęło go jako standardowy do podstawowego
szkolenia. Z uwagi na ograniczone możliwości produkcyjne DWL zdecydowano
uruchomić produkcję seryjną w Podlaskiej Wytwórni Samolotów, przede wszystkim
dla potrzeb wojska. Łącznie wyprodukowano ok. 600 sztuk RWD 8(z tego w DWL ok.
100), produkowano je też na licencji w Estonii i Jugosławii. W kampanii
wrześniowej używano go masowo jako samolot łącznikowy.
Egzemplarz SP-BAF, nr seryjny 20,0 od maja 1936 roku użytkowany był przez
Aeroklub Gdański.
Dane techniczne: masa własne 500 kg, masa użyteczna 250 kg, załoga 2 osoby,
rozpiętość 11 m, długość 8 m, moc silnika 120 KM, prędkość max 170 km/h,
prędkość min. 75 km/h, pułap max. 4200 m, zasięg do 1000 km.
To jest ten modelik z czerwonego, bardzo miękkiego plastiku?
OdpowiedzUsuń