środa, 8 lipca 2015

RWD-8

Made by Andrzej.

Stareńki model w skali 1/72, ze zużytych form itd. A jednak dało radę zrobić z niego porządny, ładny samolot.

Na konkurs ogłoszony przez LOPP (Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej) w 1931 roku inż. Stanisław Wigura opracował projekt samolotu szkolnego. Zaplanował go w układzie górnopłata z płatem lekko skośnym, by ułatwić wsiadanie do przedniej kabiny. Po uzyskaniu akceptacji przez LOPP i lotnictwo wojskowe wspólnie ze Stanisławem Rogalskim i Jerzym Drzewieckim w 1932 przedstawili projekt szczegółowy, pod nazwą RWD 8. Zbudowany w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych samolot okazał się bardzo udany, stateczny, sterowny i prawidłowy w pilotażu; lotnictwo wojskowe przyjęło go jako standardowy do podstawowego szkolenia. Z uwagi na ograniczone możliwości produkcyjne DWL zdecydowano uruchomić produkcję seryjną w Podlaskiej Wytwórni Samolotów, przede wszystkim dla potrzeb wojska. Łącznie wyprodukowano ok. 600 sztuk RWD 8(z tego w DWL ok. 100), produkowano je też na licencji w Estonii i Jugosławii. W kampanii wrześniowej używano go masowo jako samolot łącznikowy.
Egzemplarz SP-BAF, nr seryjny 20,0 od maja 1936 roku użytkowany był przez Aeroklub Gdański.

Dane techniczne: masa własne 500 kg, masa użyteczna 250 kg, załoga 2 osoby, rozpiętość 11 m, długość 8 m, moc silnika 120 KM, prędkość max 170 km/h, prędkość min. 75 km/h, pułap max. 4200 m, zasięg do 1000 km.

1 komentarz:

  1. To jest ten modelik z czerwonego, bardzo miękkiego plastiku?

    OdpowiedzUsuń