środa, 20 lipca 2016

Cromwell

Z podziękowaniem dla Andrzeja.

Brytyjski czołg średni Cromwell został zaprojektowany na zamówienie armii brytyjskiej jako następca czołgu Crusader. Specyfikacje techniczne nowego czołgu zostały ustalone pod koniec 1940, a pierwsze projekty nowych maszyn pojawiły się już na początku 1941.brytyjski czołg pościgowy nazwany na cześć Olivera Cromwella, był to jeden z bardziej udanych brytyjskich czołgów pościgowych, pierwsza konstrukcja tego typu dorównująca ówczesnym czołgom średnim.
Wykorzystywał silnik Rolls-Royce o mocy 600 KM, osiągał prędkość po szosie 64km/h, w terenie 29km/h.
Kadłub o wymiarach 6,35x2,91m, wysokość 2,83m
 Był to pierwszy brytyjski czołg z działem „uniwersalnym” (z armatą przeciwpancerną przystosowaną także do strzelania amunicją burzącą i odłamkową), miał dużą mobilność i dobre opancerzenie. W końcowym okresie II wojny światowej w niektórych jednostkach brytyjskich zastąpił amerykańskie czołgi M4 Sherman.
 Chrzest bojowy Cromwelli odbył się dopiero w czerwcu 1944, w czasie operacji Overlord. Początkowo nie zdobyły one specjalnej popularności wśród załóg. Były jednak  chwalone za szybkość i niską sylwetkę (niższą od Shermana). Grubość pancerza czołowego tych dwóch czołgów była porównywalna, ale płyta pancerna „Shermana” była bardziej pochylona i lepiej wyprofilowana. W praktyce okazało się, że jego działo 75 mm nie było tak skuteczne jak wcześniejsza armata 6-funtowa czy amerykańskie działo czołgowe 75 mm używane w Shermanach. 
Przedstawiony model przedstawia czołg z 3 szwadronu 10 Pułku Strzelców Konnych 
1 Dywizji Pancernej, wchodzącego w skład 1 Korpusu walczącego we Francji w sierpniu 1944 roku


Skala 1/72.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz