środa, 19 sierpnia 2020

ORP Jan Kazimierz Waza

Political fiction.

Nie lubię Dalekiego Wschodu. Nie kręci mnie Japonia, nie kręcą Chiny. Nic do nich nie mam, po prostu brak zainteresowania. Dzieje ich flot, bitew, wojen - nie. Bez ideologii. Bo nie.

Kupiłam sobie kiedyś śliczny model chińskiego krążownika pancernego Chen Yuen. Z drewnianym pokładem i blaszką, a jakże. I od początku wiedziałam, że muszę mu "coś wymyślić", bo pod autentyczną banderą nie zrobię go nigdy. Poza tym jakoś obrzydło mi klasyczne wiktoriańskie żółto-czarne malowanie.

Myślałam niemal 5 lat aż w końcu wymyśliłam.

Wymyśliłam polski krążownik ORP Jan Kazimierz Waza, zbudowany w szczecińskiej stoczni Vulkan, oddany do służby w 1882, spisany na złom w 1932. Okręt bez zasług, bez wielkich bitew, ot, jeden z wielu. W jakiejś rzeczywistości alternatywnej, oczywiście że tak. Może nawet w tej, z której pochodzą wszystkie okręty, sygnowane prefiksem "NSM" - Naves Serenissimae Maiestatis. Może. Ale nie chciało mi się drążyć tematu ni wpasowywać "Wazy" w tamten świat.

Zbudowałam go tak po prostu, wychodzącego w jakiś kolejny rejs, już pod koniec kariery - przyjrzyjcie się nowoczesnemu pociągowi na nabrzeżu - eskortowanemu przez stary holownik. A pomalowałam dziada też alternatywnie, granatowo-ciemnoróżowo-czerwono. Bo tak. Bo znudził mi się wiktoriański schemat kolorystyczny, jak już wspomniałam.

Aha, żeby nie było niedomówień: Jan II Kazimierz Waza absolutnie nie jest moim ukochanym polskim królem. Wręcz, by tak rzec, przeciwnie. 

Krążownik - S-Model. Holownik - Mikrostocznia. Domki - evadam.pl. pociąg - evadam.pl + Niko. Poza tym ludziki, koty i pies.

Skala 1/700.
























3 komentarze:

  1. Fantastycznie wspaniała historia. Fantastycznie wykonany - choć rzeczywisty - okręt. Sytuacja jak migawka w aparacie - uchwycona chwila z życia okrętu, portu, ludzi. Widać życie na pokładzie i nabrzeżu. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyszło naprawdę ładnie a historia, no cóż szkoda, że tak się nie potoczyła.

    OdpowiedzUsuń