wtorek, 25 sierpnia 2020

Powstańcza Pantera

Od Victoriusa. Przeczytajcie uważnie tekst.
Dziękuję.


Powstańcza Pantera - WP

Powstanie trwa. Podczas obrony 2 sierpnia powstańcy zdobyli dwie Pantery. Pu uruchomieniu obie Pantery tworzyły pluton pancerny batalionu Zośka. Pierwsza dobrze znana to Magda - Pudel która praktycznie od razu weszła do walki. Druga uszkodzona strzałem z PIAT-a w tył wieży (wyrwało fragment) wtoczyła się w drewniany domek z którego były trudności aby wyciągnąć ją Magdą-Pudlem. Parę dni zajęło jej uruchomienie. Na zdjęciach dokumentalnych widać poruszenie i gorączkową walkę o uruchomienie. Problem stanowiły między innymi problemy z akumulatorami.
Pantera WP - choć można spotkać się z nazwą Felek brała udział w ataku na Szpital Św. Zofii i szkołę żandarmerii. Była między innymi użyta w roli artylerii 
ostrzeliwując przez kilka godzin pozycje niemieckie. Była używana bojowo do 8 sierpnia gdy przegrała pojedynek z pojazdami pancernymi niemców (prawdopodobnie Pz IV H z dywizji Totenkopf lub Hetzer z 475 dywizjonu niszczycieli czołgów). 
Przeglądając zdjęcia dokumentalne z prac przy tej Panterze stwierdziłem że spróbuję wykonać taką sytuację. Największym problem było dopasowanie powstańca wychylającego się z okrągłego włazy z tyłu wieży - to próba pokazania autentycznej postaci - człowieka który postawił powstańczy pluton pancerny "na nagi" - pana Jana Uniewskiego. Pozostali to różne osoby które przewinęły się lub nie przy pracach związanych z uruchomieniem pojazdu.

Model to Dragon 1/35 - bez waloryzacji - oparłem się na tym co było w pudełku - silnik zaadoptowałem z modelu Jagdpantery Italeri - może nie jest zbyt dokładny ale wystarczy - nie o to tutaj przecież chodzi. Oznaczenia ostatecznie pomalowałem ręcznie - uznałem że będą bardziej autentyczne. Powstańcy to zaadoptowani pancerniacy niemieccy.

Widziałem ostatnio świetny spot : Jesteśmy jeśli pamiętasz.

Pamiętajmy o Naszych Bohaterach - Cześć ich Pamięci !


Dzięki siostra za przyjęcie na bloga.

Miłego oglądania


























2 komentarze:

  1. Chwała Bohaterom i duży szacunek dla tych , którzy pamiętają !
    Świetny model !!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładny kawał historii, pokazany oczami modelarza.

    OdpowiedzUsuń