poniedziałek, 15 maja 2023

Muzeum w Le Bourget - odc. 8

 Od Shidleya. Dziękuję. 

Witajcie w kolejnym odcinku wizyty w Muzeum Lotnictwa i Astronautyki Le Bourget pod Paryżem.
Dziś odwiedzimy hangar w którym stoją tylko 4 samoloty ale to jakie:
 - Uszkodzony Sepecat Jaguar A który w czasie operacji Pustynna Burza (1991) został trafiony SA-7 ale doleciał do najbliższej  bazy US Army
- Mirage IVA
i dwa piękne samoloty od których hala wzięła swoją nazwę:
Witajcie w Hali Concorde !!
Do zwiedzania mamy egzemplarz prototypowo-testowy oraz produkcyjny używany przez Air France.
Przez luk wchodzimy do środka egzemplarza testowego i ... pusty, niski korytarz prowadzi nas ku kokpitowi. Gdzieniegdzie umieszczono zdjęcia (z opisami oczywiście po francusku) sprzętu jaki w danym miejscu stał. Szkoda że nie ma tu choć replik tych urządzeń - choć może i lepiej, bo niski sufit bardzo mi przeszkadzał (choć mam ok 186 cm wzrostu). Rzut oka przez przezroczystą szybę na urządzenia kokpitu i wejściem bocznym przemieszczamy się do bocznego wejścia do wersji komercyjnej Concorde. Swoją drogą fajny pomysł by zwiedzający nie musieli schodzić na płytę i z powrotem wchodzić do kolejnej maszyny.
Komercyjna wersja ma już jedną linię siedzeń oraz fragment kabiny pasażerskiej w naturalnym stanie - a ja dochodzę do wniosku, ze nie dałbym rady przesiedzieć w tak małym pomieszczeniu 3 godzin - bo tyle mniej więcej trwał 'skok przez Atlantyk'.
Ale zaiste są to piękne maszyny. Dowiedziałem się (hurra, jedna z osób obsługi mówiła po angielsku), że wersja komercyjna to jedna z ostatnich wyprodukowanych dla Francji maszyn i grupa entuzjastów chcę tą maszynę utrzymywać w stanie lotnym. Życzę im powodzenia zatem... a my oglądamy zdjęcia i idziemy dalej...

Shidley


























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz