wtorek, 18 września 2018

Hawker Hurricane Mk. I Witolda Urbanowicza

Piotruśkowy. Dziękuję!


Hawker Hurricane Mk I - Witold Urbanowicz

Tak wiem były dwie premiery filmów o 303 dywizjonie - uważam obie potrzebne - byłem na obu. Ale wykonanie modeli samolotów polskich asów lotnictwa miałem w planach już dawno.
Generał Witold Urbanowicz - bohater,patriota, as lotnictwa, pisarz, dowódca najskuteczniejszego dywizjonu RAF w bitwie o Anglię - polskiego 303. Nauczyciel większości polskich asów lotnictwa (między innymi Zumbacha i Horbaczewskiego). Człowiek skromny, nie goniący za sławą myśliwca. Liczba zestrzeleń nie miała dla niego znaczenia.
Samolot pilotowany przez niego ostatni raz był postrzelany przez przeciwnika 1 września 1939. Była to stara PZL P 7a w której wojna zastała go w powietrzu podczas rutynowego lotu treningowego. Od tamtej pory ani jedna kula przeciwnika nie drasnęła pilotowanej przez niego maszyny. To świadczy o klasie pilota.
To właśnie jego maszynę - która przetrwała cała bitwę o Anglię anglicy udekorowali napisem "We do not beg for freedom we fight for freedom" (nie błagamy o wolnosć, walczymy o wolność).
Najwięcej zwycięstw Urbanowicz uzyskał na maszynie RF E, ale w decydujący dzień bitwy o Anglię, 15 września 1940 roku latał na wykonanej przeze mnie RF F. Na tej maszynie , maszynie dowódcy dywizjonu , już po bitwie kredą został napisane dokonania dywizjonu 126 adolfków. To świetnie że Techmod wykonał te kalkomanie.

Model Airfixa 1/48, podobno najlepszy model Hurricana w tej skali. Ściągnięcie Mk I było już niemożliwe - wykonałem go z Sea Hurricana Mk I - tak części na ramkach to umożliwiają. A jeżeli są jakieś nieprawidłowości - musicie mi wybaczyć. Muszą mi wybaczyć także "rasowi" samolociarze. Jest pewnie sporo błędów. Trudno. Nie jest to model konkursowy - nie po to go robiłem.
Dla mnie i tak najważniejszy jest człowiek który siedział w kokpicie tego samolotu.
Panie Generale Witoldzie Urbanowiczu - nie zapomnimy o Panu !

Chwała bohaterom !


Dzięki siostra za przyjęcia na bloga.














2 komentarze:

  1. Piękny !!!!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. I takie podejście do obu ekranizacji podoba mi się najbardziej, a nie marudzenie że coś jest nie tak.
    'Nie tak' jest tylko to, że trzeba było czekać na nie tak długo. Praca super.

    OdpowiedzUsuń